Posao podrazumeva i rad sa drugima i tolerisanje različitih ličnosti. Ali jedan od najvećih izazova je da naučimo kako da se nosimo sa nekompetentnim kolegama.
Možda vam ovih šest saveta može pomoći da lakše prevaziđete ovaj problem.
Svakome se u nekom trenutku tokom karijere dogodi da se suoči sa teškoćama zbog neprofesionalnog, dosadnog ili nekompetentnog kolege. Ne mogu se izbeći. Ovakvi ljudi verovatno uspevaju dovoljno dugo da kriju svoju nesposobnost kako bi dobili posao, ali pre ili kasnije njihova nekompetentnost izlazi na videlo.
Međutim, ne moramo da dozvolimo da nesposobnost pojedinaca definiše naše radno iskustvo. Ali postoji nekoliko stvari koje možemo da učinimo kako bismo stvari učinili podnošljivijim u svom radnom okruženju. Bez obzira da li ste šef ili samo kolega, razmotrite ove savete o tome kako da se nosite sa nekompetentnim saradnicima.
1. Zadržite mišljenje za sebe
Pošto se dinamika radnog okruženja stalno menja, pazite šta govorite o svom nekompetentnom kolegi. Kolega kome se danas žalite na drugog saradnika, može sutra postati njegov prijatelj.
Ne zaboravite da zadržite profesionalno držanje i ne učestvujete u kancelarijskim ogovaranjima ili započinjete kancelarijske tračeve. Važno je da se u radnom okruženju ispolji zdrav razum. Držite se one Sokratove misli: „Jaki umovi raspravljaju o idejama, prosečni umovi raspravljaju o događajima, slabi umovi raspravljaju o ljudima.“
Kada govorite loše o kolegi, to vam može pomoći da se osećate bolje u određenom trenutku. Ali nije dobra ideja učestvovati u ovakvoj vrsti otvorene kritike, čak i ako je dobar osećaj „ispustiti malo pare“. U suštini, to će samo loše uticati na vas.
Razlog za to je taj što će, na kraju, drugi saznati da ste vi izneli takvo mišljenje. Vaši pretpostavljeni mogu iz toga da zaključe kako ste vi krivac za lošu atmosferu u kolektivu. Nesposobni kolega takođe može čuti za to i to može da proglasi za zlostavljanje na radnom mestu.
Ostale kolege takođe mogu izgubiti poštovanje prema vama nakon što čuju da govorite loše o drugima. Sigurno ne želite da steknete reputaciju osobe koja kritikuje kolege, ili da vas ostali ocene kao arogantnu osobu.
2. Morate dokumentovati razloge zašto smatrate da je kolega nekompetentan
Trebalo bi da imate dokaz da potkrepite svoju zabrinutost zbog nesposobnosti kolege. Ne možete doći kod pretpostavljenog samo sa tvrdnjom da je neko nesposoban, a da nemate dokaze koji bi to potkrepili. Počnite da dokumentujete sve što možete da pokažete nekompetentnost kolege.
Takođe, dobro bi bilo da pokažete kako ste sa kolegom već razgovarali o problemima. Jedna od prvih stvari koje će šef pitati kada iznesete problem je da li ste pokušali da ga rešite.
Takođe je moguće da pomognete kolegi i prijateljski porazgovarate o problemu. Ovo će možda otkloniti probleme sa kojima se suočavate i učiniti kolegu podnošljivim za rad. Ostali će vas takođe smatrati predusretljivim i pažljivim kolegom, ako ste spremni da pomognete drugima.
3. Ne doživljavajte to lično
Ovo je ipak posao, tako da ne shvatajte stvari lično. Ponašajte se profesionalno, a to znači da ne dozvolite da atmosfera na radnom mestu postane neprijatna. Ovo važi bez obzira da li ste šef ili samo još jedan od zaposlenih.
Nesposoban kolega ponekad može biti težak, ali to vam ne daje za pravo da se ponašate neprofesionalno. Nemojte se odnositi prema njemu s nepoštovanjem i pazite da, kad ste uznemireni, ne kažete nešto zbog čega ćete kasnije zažaliti. Neka situacija bude mirna i razumna kako bi se to pozitivno odrazilo i na vas.
Ako vas nesposobnost kolege uznemirava, pokušajte da ne reagujete emotivno na radnom mestu. Ustanite, prošetajte ili idite nešto da završite. Samo izađite iz kancelarije. Ako se ponašate na neprofesionalan ili preterano emotivan način, možda ćete vi biti proglašeni za veći problem nego nekompetentni kolega.
4. Ne radite posao umesto njega
Ponekad, kada se mučimo sa nesposobnim kolegama, pomislimo da nam je jednostavnije da sami obavimo posao. Ali to je velika greška. To neće pomoći u rešavanju problema i samo će pogoršati situaciju.
Kada vidite nekompetentnog kolegu kako radi traljavo, nemojte se mešati da to ispravite ili popravite. Postoji razlika između pomoći kolegi i dopuštanja da bude nekompetentan. Ovo vam može biti prilika da dokumentujete problem umesto da pokušavate da ga sami otklonite.
Jedna je stvar ponuditi pomoć kolegi koji očigledno prolazi kroz težak period ili koji ne uspeva da obavi posao. Svi ponekad možemo imati koristi od pomoći i cenimo podršku naših kolega. To je uostalom deo onoga što znači biti dobar saradnik i timski igrač.
Ali ako uradite posao umesto kolege koji se pokazao kao nekompetentan, samo otežavate rešavanje problema. Kada uradite posao umesto njega, eliminišete potrebu da se on popravi. Ako znaju da će kolege uvek ispravljati njihove greške, nemaju motivaciju da nešto menjaju.
5. Budite uzor drugima
Način na koji se odnosite prema nekompetentnom kolegi je primer koji će drugi primetiti. Želite da se ponašate na profesionalan način koji će služi kao primer ostalima. Morate imati u vidu da vaše ponašanje šalje poruku ostalim saradnicima.
Kada nekompetentnog kolegu ogovarate, to daje primer. Kada radite posao umesto njega, i to je primer drugima. Trebalo bi da se ponašate tako da svi u kolektivu budu odgovorni za svoj rad, uključujući i vas.
Vaše kolege naporno rade i očekuju da svi prihvate svoju odgovornost. Ako rade dugo i rade teške zadatke, žele da budu sigurni da svi to rade. Ne žele da vide da radite posao za nekog drugog ili da ih ogovarate.
Vremenom se mane svakog radnika same otkriju. Možete poslužiti kao primer drugima da nastave da rade dobro i da budu podrška kolegama koji takođe zaslužuju poštovanje. Kada nekompetentni kolega ne izvrši svoje obaveze, biće jasno da on predstavlja problem.
Uvek se ponašajte profesionalno, ljubazno razgovarajte sa kolegama i prema svima se odnosite s poštovanjem. To je primer koji želite da date i to je pravi znak lidera.
6. Ako imate ovlašćenja, uklonite nesposobnog kolegu
Kada utvrdite da je kolega nekompetentan, ako ste pretpostavljeni možete mu pomoći tako što ćete mu pomoći da otkloni neke mane. Takođe, trebalo bi da budete spremni i da ih uklonite sa određene pozicije, ako ne reaguju na ukazanu pomoć. Imate dužnost kao supervizor da obezbedite i održavate produktivno i zdravo radno okruženje.
Tim koji vodite očekuje od vas da rešite ove vrste problema sa kolegama. Ali takođe, morate biti sigurni da ste prvo preduzeli sve korake da pomognete kolegi. Članovi vašeg tima će pomno motriti kako se snalazite u takvim situacijama.
Neki bi mogli da se zabrinu ako ishitreno odreagujete i uklonite radnika kojem niste pokušali da pomognete. Možda se uplaše da ćete se i prema njima ponašati na sličan način ako naiđu na neki problem ili ne obave neki zadatak kako treba.
Vaši podređeni mogu da pomisle i da niste dovoljno jaki kao rukovodilac ako ne uklonite nekompetentnog radnika nakon što ste pokušali da mu pomognete. Mora biti očigledno da radite na tome da pomognete kolegi, ali ako ih otpustite, to onda mora biti zato što ni posle toga nisu uspeli da se promene.
Kao supervizor ili šef, naravno da želite da budete pošteni i pravični. Tek nakon što ne uspeju da se prilagode obavezama na poslu, čak i nakon što dobiju posebnu pomoć, treba da razmislite o tome da ih se rešite.
Zapamtite ove savete
Pobrinite se da ostanete profesionalni i da se sa dužnim poštovanjem odnosite prema kolegama na radnom mestu. Uzmite u obzir ove i druge savete kada razmišljate o tome kako da se nosite sa nekompetentnim kolegama. Zapamtite, vaši postupci mogu poslužiti kao primer drugima i oni će vas definisati kao kolegu.